اوقات بحس انى نفسى ذاكرتى تتمسح وابدأ حياة جديدة
اوقات الانسان بتحط فى مواقف بتهزه جدا ...وممكن تأثر على حياته بشكل عام
فى قانون كنا واخدينه فى الفيزيا بيقول
لكل فعل رد فعل مساوى له فى المقدار ومضاد له فى الاتجاه
لكن فى حياتنا ...مش بيطبق...يمعنى اننا لما بنضايق بيتكون جوانا طاقة سلبية
البعض بيقدر يطلعها والبعض لا
فانا بقى قررت انى أبدأ صفحة جديدة مع نفسى
واعمل زى السمكة اللى فوق دى وانط من مجال التفكير الضيق اللى حاكمه نفسى بيه
ندخل على الموضوع بقى عشان مش اصدعكو
من أولى اولوياتى دلوقتى ....انهاء حفظ القرأن الكريم كاملا باذن الله
لما بفكر فى المذاكرة بحس اننا اوقات بطبيعة الدراسة...بنحفظ شكل الصفح
بيكون فى دماغنا الوصف ده اتكرر فى خمس أمراض
والدوا ده مش بنستعمله هنا وهنا وهنا
انا فاكرة السنة اللى فاتت منهج الفارما كان 800ص
طيب ازاى نعمل كده فى الدراسة وننسى القرأن
ممكن تكون حاجات كلنا عارفيها ...بس انا حيبت اقولها تانى عشان اركزها فى مخى ولو حد استفاد بيها يبقى الحمد لله
واخيرا عشان لو اى حد عنده تجربة او فكرة يضيفها معانا
أول حاجة (بس مش بترتيب الأهمية عشان بتختلف مش شخص لتانى على حسب بيتأثر بإيه فى ذاكرته)
· التفسير الموضوعى
بمعنى انك تفهم السورة بتتكلم عن ايه بشكل مجمل
@فى خواطر قرأنية للاستاذ عمرو خالد
اسلوبها سلس جدا وفيها ربط جميل اوى
ودا اللينكhttp://www.amrkhaled.net/sound_libaray/categories27.html#Scene_1
@كتاب ظلال القرأن لسيد قطب او كتاب التفسير الموضوعى لسور القرأن الكريم للإمام الغزالى
برضو نفس الفكرة ...وهى انه بيفسر السورة كموضوع مش كتفسير أيات
كتاب الظلال اسلوبه مفهوم
وللى عندهم خلفية لغوية كويسة ...هيعجبهم اوى كتاب الغزالى
ده لينك لكتاب الظلال بس للأسف لأول سبع أجزاء بس
।khayma.com/islamissolution/iis/zelal/fhrszelal.htm">http://www।khayma.com/islamissolution/iis/zelal/fhrszelal.htm
*تسميع مع صحبة
وبيتدرج فى المراتب من أول انى اتفق مع حد مثلا اننا نحفظ سورة كذا ونتابع بعضنا
لغاااية اننا نقعد كلنا فى حلقة وكل واحد يسمع ربع او صفحة
للناس بقى اللى مستوى حفظها عالى اوى...كل واحد يسمع أية ...بس لو حد معاهم نص نص ..هيكتئب فعلا
النقطة فى الموضوع ان النفس البشرية فيها جانب تنافسى ...وحب التفوق
*طبعا التسميع على يد شيخ او محفظ عشان التجويد والمتابعة بشكل عام
*الربط
مثلا الأيات دى بتلخبط فيها فأحاول أربطها بمكان سمعتها فيها ...بشخص سمعهالى ...بالتفسير بتاعها...بسبب نزولها
المخ له قدرة رائعة على الربط وفعلا فعاليتها عالية
*تبين متشابهة
ممكن برضو تندرج تحت الربط
بمعنى انى اقول فى الصفحة دى مثلا ..ذُكر خمسة نواهى
الأية دى ذكر مرتين فى السورة
أو مثلا :"وماذلك على الله بعزيز "ذكرت فى سورة فاطر وابراهيم بس بأسباب نزول مختلفة
الربط ده المخ بيقوم بيه لوحده مع تكرار المراجعة وجودة الحفظ الأخير بقلم
*الذاكرة البصرية
بتنفع معايا اوى انى احفظ أول أية من كل ربع واربطها بمكانها فى الصفحة
لو جربت الطريقة دى وغمضت عينيك ...هتلاقى كأن شكل المصحف قدامك وانت بتتخيل بداية كل ربع فين ...ونهايته فين !!
*الذاكرة السمعية
ناس كتير مش كانت حاطة فى دماغها حفظ القرأن بس من كتر السماع ..حفظوا
واحنا عندنا اوقات فاضية ...فى المواصلات مثلا او بين المحاضرات .
..ممكن تحط الهيد فون وتسمع السورة اللى بتحفظها ...
مع التكرار ..بتكون عارف حتى الشيخ اللى بتسمع له بيمد فيه وبيقرأ الأية دى بالطريقة كذا
التفسير
طبعا قراءة تفسير السورة واسباب النزول بتوضح جدا المعنى
تفسير السعدى اسلوبه جميل *
http://www.al-eman.com/IslamLib/viewtoc.asp?BID=321
فى بعض الناس قالت ان حديث ده مش مؤكد عن الرسول
بس قلت اجيبها برضو لغاية ما أتأكد تانى
عن ابن عباس رضى الله عنهما :قال بينما نحن عند رسول الله اذ جاءه على بن أبى طالب فقال :بأبى انت تفلت هذا القرأن من صدرى فما أجدنى أقدر عليه فقال له رسول الله يا أبا الحسن أفلا اعلمك كلمات ينفعك الله بهن
قال اذا كان يوم الجمعة ,فإن استطعت ان تقوم فى ثلثها الأخير فانها ساعة مشهودة فصل أربع ركعات تقرأ في الركعة الأولى الفاتحة و( يس ) وفي الثانية الفاتحة و( الدخان ) وفي الثالثة الفاتحة و( السجدة ) وفي الرابعة الفاتحة و( الملك ).
فاذا فرغت من التشهد فاحمد الله وصل وسلم على وأحسن وعلى سائر النبيين والاستغفار للمؤمنين والمؤمنات ولإخوانك الذين سبقوك بالإيمان.ثم قل فى أخر ذلك
اللهم ارحمني بـِتَركَ المَعَاصِي أبداً مَا أبقيتني, وَارحَمْنِي أن أتَكلَّف ما لا يَعْنِيني, وارزُقنِي حُسْنَ النَّظَرَ فِيما يُرضِيكَ عَنِّي, اللهم بَدِيعُ السمَاواتِ والأرض ذا الجَلالِ والإكرام والعِزِّة التي لا تُرَام, أسألكَ يا الله يا رحمن بـِجلالِكَ ونُور وجهِكَ أن تُلزِمَ قلبي حِفظَ كِتَابـِكَ كَمَا علَّمتَنِي وارزُقنِي أن أتلوه على النَّحوَ الذي يُرضِيكَ عنِّي, اللهم بَدِيعُ السمَاواتِ والأرض ذا الجَلالِ والإكرام والعِزَّةِ التي لا تُرام, أسألكَ يا الله يا رحمن بـِجَلالِكَ ونُورِ وجهِكَ أن تُنَوِّر َبـِكِتَابـِكَ بَصَرِي وأن تُطلِقَ بـِهِ لِسَانِي وان تُفَرِّجَ بـِهِ عن قَلبي وأن تَشْرَح بـِهِ صَدْرِي وأن
(تُغسِلَ بـِهِ بَدَانِي فإنَّهُ لا يُعِينَنِي على الحقِ غَيْرُك ولا يؤتِيهِ إلا أنت ولا حولَ ولا قوةَ إلا باللهِ العَلِيُّ العَظِيم
يا أبا الحسن تفعل ذلك ثلاث جمه او خمسا أوسبعا تجاب باذن الله
قال ابن عباس :فوالله ما لبثت على الا خمسا او سبعا حتى جاء رسول الله فقال يارسول الله انى كنت فيما خلالا اخد الا أربع أيات ونحوهن فاذا قرأتهن على نفسى تفلتن ،وأنا أتعلم اليوم أربعين أية ونحوها فاذا قرأتهن على نفسى فكأن كتبال الله بين عينى
*فى طبعا كمان التسميع الكتابى
على حسب كل شخص وطريقة استقباله
فى الماضى كانوا ا لا يحفظون إلا على الألواح التي يكتبونها بخط يدهم أمام شيخهم. حتى إننا إلى عهد قريب في الريف كنا نسمي النص المحفوظ بـ "اللوح". وقد تحتاج إلى تكرار الكتابة لتقوية وتثبيت الحفظ.
دى الوسائل اللى ساعدتى انى احفظ واكرر ॥يارب تكونوا استفدتوا
ونفسى بجد حد يشاركنى تجربته فى الحفظ
وادعولى اوى ان ربنا يكرمنى واكون من حملة كتابه
___________________________________________
اضافة ::)
دا لينك لبوست نزلته فى رمضان عن القرأن عن نوايا ومحفزات للحفظ
ويارب يوفقنا جميعا
9 comments:
المدونة جملية جداً وإسلوب رائع ......... وإلى الامام .........
khaled tv dubai
الأخت الدكتورة رضوى
أسأل الله أن يرضى عنك و يثبت قلبك على الإيمان
أن بالفعل قد ختمت القرآن حفظا منذ شهر و نصف
و رغم ذلك استفدت مما كتبتيه كثيرا
و تعلمت منك ما لم أكن اعلمه سابقا
تجربتى باختصار
أن الحافز لدى كان موجودا .. و كل منا من الممكن أن يجد الحافز .. فيكفى أن (الذي يقرأ القرآن وهو ماهرٌ به مع السفرة الكرام البررة) الذين هم الملائكة
و يكفى كما ورد في النبي عليه الصلاة والسلام: (من قرأ القرآن فقد استدرج النبوة بين جنبيه بيد أنه لا يوحى إليه لا ينبغي لصاحب القرآن أن يجِد مع وجَد ولا يجهل مع جهل وفي جوفه كلام الله تعالى)( ). أخرجه الحاكم (2028) 1/738، وقال صحيح الإسناد.
يعنى النبوة بين جنبيه غير أنه لا يوحى إليه
و قول النبى
عن أبي هريرة... عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: « يجيء القرآن يوم القيامة فيقول يا رب حله فيلبس تاج الكرامة ثم يقول يا رب زده فيلبس حلة الكرامة ثم يقول يا رب ارض عنه فيرضى عنه فيقال له اقرأ وارق وتزاد بكل آية حسنة » .رواه الترمذي 2839 وقال هذا حديث حسن صحيح
تاج الكرامة كمان
قدر عال و مكانة عظيمة
----------------
هكذا أوجدنا الحافز
زاد على ذلك عندى أن وفاة والدى حفزتنى
(( ..... وإن القرآن يلقى صاحبه يوم القيامة حين ينشق عنه قبره كالرجل الشاحب فيقول له: هل تعرفني؟ فيقول: ما أعرفك! فيقول له هل تعرفني؟ فيقول: ما أعرفك! فيقول: أنا صاحبك القرآن الذي أظمأتك في الهواجر وأسهرت ليلك وإن كل تاجر من وراء تجارته وإنك اليوم من وراء كل تجارة فيعطى الملك بيمينه والخلد بشماله ويوضع على رأسه تاج الوقار ويكسى والداه حلتين لا يقوم لهما أهل الدنيا فيقولان بم كسينا هذه؟
فيقال: بأخذ ولدكما القرآن.. ثم يقال: له اقرأ واصعد في درجة الجنة وغرفها فهو في صعود ما دام يقرأ هذا كان أو ترتيلا » .رواه الإمام أحمد 21892 وحسنه ابن كثير وهو في السلسلة الصحيحة
للألباني 2829
----------------------
يبقى الأخذ بالأسباب
و لا بد من شيخ -أو أخت محفظة- تلتزم معه باستمرار
حتى مع الأصدقاء لا ينفع
فقد جربت ذلك كله و تأخرت كثيرا
و لم استطع الإستمرار إلا مع الشيخ
فالإلتزام أهم ما فى الحفظ
أما وقت الحفظ فاكتشفت أنه لا يرتبط بوقت
فقد بدأت حفظى أثناء امتحاناتى
و القرآن لا يعطل أبدا و هذا أمر يقينى
بل يساعد و ييسر
المفروض انى كنت عاوز أختصر
لكن أحببت ذكر ذلك كله
أأسف للإطالة
و لو حضرتك عندك استفسارات لم أذكرها
فأنا تحت امركم
بس حقيقى ما ذكرتموه فى هذا البوست شئ رائع فعلا
و استفدت منه كثيرا
و لكن ... يبقى العمل به
وفقكم الله
و قريبا بإذن الله نبارك لحضرتك على إتمام الحفظ
د.حماس
ربنا يكرمك يا رضوى
ربنا يوفق حضرتك يارب
د.حماس
سعيدة جدا برد حضرتك وفعلا استفدت كتير من تجربتكم
كان عندى استفسار بخصوص الأيات المتشابهة والتفريق بينها
انا بحاول كتير فى الموضوع بس حاسة ان لسه فى قدر من الالتباس
بالنسبة للحافز حضرتك ذكرته بصورة جميلة جدا
كنت عملت تدوينة عنها قبل كده
http://dorob-life.blogspot.com/2008/09/2.html
وضفت اللينك على التدوينة دى
جزاك الله اخى الكريم خير الجزاء
ورزقنا جميعا حفظ القرأن والعمل بما فيه
اشاش
ربنا يكرمك ويوفقك فى حفظك انتى كمان
انا بحسب وراكى مش تقلقى:)
م/حسن
جزاك الله خيرا على المرور الكريم
موسوعة ترفية الطفل
ترحب بكم دائما عندنا
Guinness Entertainment Child
Entertainment Guinness Encyclopedia of the Child is composed of four sections: 1 - Games Barbie (Barbie games fun) 2 - Video Barbie (video cartoon Tom and Jerry margarine, funny) 3 - Barbie stories (stories meaningful and useful) 4 Images - Barbie (photo Christmas) موسوعة ترفية الطفل موسوعة تتكون من اربعة اقسام: 1-العاب باربى(العاب باربى الممتعة) 2-فيديو باربى(فيديو كرتون توم و جيرى المسلى والمضحك) 3-قصص باربى(قصص هادفة و مفيدة) 4-صور باربى(صور اعياد الميلاد(
Post a Comment