Saturday, August 4, 2007

مغامرات فلسف وذكذك



اول حلقة فى مغامرات فلسف وذكذك

تسمية للشخصيات

بحب الحق....ذكذك ....بحب الحرية ...........فلسف

صاحبتنا التالتة .....اوبجكشن

الحلقة الأولى

اثبات ان الحب مش من اول نظرة

عنوان غريب .... دايما بنقول حب من اول نظرة

بتهيألى فى حالتى انا وفلسف مكناش كده

نبدأ من الأول ....انا كنت لسة جاية من مصر ... بعد 4 سنين فيها ..... وزعلانة بقى انى سايبة صحباتى وجاية الرياض ... ومجموعات وحاجات غريبة مش متعودة عليها

اصل طبعا زى ما انتو عارفين نشيطة جدا ... زمان يعنى...... وكل يوم تجهير اذاعات فى الطابور

والرياضة مكنتش مقصرة فيها

مكنتش بهمد .... مشتركة فى كل حاجة وكل المدرسة عارفانى

هروح اقعد مع 8 ـ10 بنات بس ومفيش نشيد وطنى وتحية العلم

ما علينا ... جيت اول يوم اتعرف على المكان وفلسف بقى كانت موجودة .. اول ما شفتها حسيت ان البنت دى انا مش نزلالها من زور

ومر شهر شهرين تلاته ..... وكونت صداقة مع أنسة اوبجكشن

ومش على علاقة بدوتى خالص .. بس حصل فى للنص مواقف بينا كتير لذيذة

نحكى على اول موقف ..... ونشوف فلسف هتفتكره ةلا لأ

كان عندنا امتحان دراسات .... الكلام ده فى تانية اعدادى ...... يعنى سنة 2000 تقريبا

الحمد لله خلص الامتحان .... وطبعا انا حريصة انى اعرف الدرجة بسرعة .... على ايه مش عارفة

كنا بنروح 3 ايام فى الاسبوع .... شفتو النعمة

المهم اتصلت ... ازى حضرتك يا مس ؟

الحمد لله يا شهيدة

ايه الاخبار ؟

كويس .... جبتى 58.5

بس قبل لما اقفل طبعا عرفت كل الباقى جايب كام


شوية و مين كلمنى ..... فلسف ............ كانت اول مرة تكملنى فى البيت

قالتلى عرفتى الدرجة .. قلتلها ايوة انتى جبتى 57 ونص تقريبا

وسألتنى وقلتلها على درجتى ..... بس تقريبا مش سمعت كويس

قفلنا وخلاص

بعد شوية اتصلت تانى ....... اختى اللى ردت عليها

الموقف كله فى الحته دى ..... انها لما اتصلت .. قلت ايه تاااااااااانى فى ايه ؟
وكأنى مش طيقاها خالص .. لدرجة حتى انى مش عايزة اسمع صوتها

وقالتلى انتى جبتى كذا مش كذا

قلتلها ما انا عارفة ما انا قلتلك كدا

ومش علقت على تاااااانى دى وانا قلت اكيد مش سمعت الكلمة دى
والحمد لله ربنا ستر .. وعدى الموضوع على خير

بس طلعت كانت سمعتها .. وبعد كتييييير علقت عليها
وحكتلى على الموقف وفاكرة كلمة تانى .... وفضلت مساكاهه لى كتيييييير


اتاريها كانت سمعت انى بقولها ايه تانى ومرضتش تقولى عليها ساعتها

بس كده دا اول احتكاك مباشر

موقف بجد يضحك بس يمكن انا مش عارفة اوصفه

وخصوصا دوتى فضلت فاكراها

بس انا بجد مش قلت تانى زهقا

الى اللقاء مع الحلقة القادمة من مغامرات ...... فلسف وذكذك


بعنوان ..... اول زيارة

على فكرة انا مش همشى بالترتيب ... يعنى هنططكو فى ال 8 سنين

استنو استنو رايحين فين

لسه ....... نتعلم ايه المرة دى

فرست .... مش نحكم على الناس من اول مرة ...... يعنى انا قلت انا مش نازلة لفلسف من زور

لأنها هادية اوى وحسيت ان الصمت دا ضيق من البنت الجديدة اللى جاية ... حضرتى يعنى

بس مش كدا خالص .... فى ناس ممكن يبان منها حاجات غير اللى فى قلبها

فخدوا بالكو بلاش الصمت اللى بيخلى الواحد عاقل اوى كدا .... عشان اللى حواليكو ممكن ياخدوا انطباع غلط عنكو

سكند ..... وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم

انا كنت جاية مضايقة جدا ....... وزعلانة انى سبت صحابى

بس بجد الفترة اللى قضيتها هناك من احلى فترات حياتى بجدددددد

وكمان بقيت شخصية مختلفة احسن بكتير ... ايمانيا وعقليا ....

كفاية انى اتعرفت على اعز صداقة فى عمرى

الحاجة الوحيدة من زمن الحب البعيد الجميل اللى مش هيرجع تانى


اللهم ارزقنا الصحبة الصالحة واجمعنى بها على خير قرييييييييبا

كلام فى سركو ... كنت زعلانة اوى انى هلبس عباية ونقاب .... انا بحب امشى ملون

دا زمان يعنى ..... دلوقتى بقول لو يطبقوا نظام العابية دا فى مصر هستريح اوى من انى اقعد اشوف هلبس ايه


اترككم فى امان الله وانتظرووووونا

21 comments:

رضوى said...

عايزة اقول حاجة بس

توأمتى الحبيبة سيبانى لوحدى وراحت تصيف

ينفع كدا برضو تسيبنى

المهم بقى قلت انزل اول حلقة عشان كانت وحشانى اوى

ربنا يستر ومضربش

:)

اسلام رفاعى said...

عذرا للتحليق خارج السرب
من اجل رفع الظلم عن المظلومين
ادعوك للمشاركة فى حملة رفع الظلم عن طلاقب الاسكندرية المختطفين
التفاصيل بمدونتى

Sally said...

ربنا يديم عليكم نعمة الصداقة ويجمعكم بها تحت عرش الرحمان
تحياتي لكموتمنياتي بدوم روحكم الطيبه معا

بن توفيق said...

ربنا يديم الاخوة دى

الواحد بيقى سعيد جدا لما يشوف اتنين هيظلهم الله تحت ظله يوم القيامة


ربنا يجمعكم فى جنته سويا .. كما جمعكم فى دنياه سويا


بس بيبقى لذيذ اوى .. لما يبقى بداية التعارف بحاجة ظريفه كده

Anonymous said...

ربنا يديم الموده بينك وبين اصحابك ... بجد نصيحه حفظى على علاقتك الجميله دى بينكوا عشان الصداقه الحلوه مبتتعوضش

ahmed mefrh said...

اسف اذا قلت انى مش فاهم
يبدوا ان الموضوع دخل مع بعضه ولا ايه
الحكايه عايزة حبكه شويه
تحياتى
ابو مفراح

بحب الحرية said...

السلام عليكم ورحمة الله

:lol:

رورو ماشاء الله عليك ..ذاكرتك فولاذية في سرد الأحداث ..
يااااه المغارمات دي من 8 سنين..تقريبا ..بس ضحكتني كتير ..وأحرجتيني أوي
:)

رورو الكلام دا لمس قلبي كتير ..
فعلا مواقف كتير ممكن الواحد لا يلقي لها بال ..وتعدي وينساها ..لكن سبحان الله
بيكتشف بعد كدا إن أثرت في ناس تاني
ويمكن كمان بسببها غيرت كتير
:)

بس بيني وبينك ..أنا مكنتش متوقعه أبدا أنك تحسي الأول إنك مش نزلالي من زور.. أحساسيك غريبة

:lol:

توأمتي الغالية ..
بحبك في الله كتير ..وأسأل الله سبحانه وتعالى
أن يظلنا تحت عرشه يوم لا ظل إلا ظله

وترجعي من العمرة بالسلامة يا حبيبة قلبي
:)

Anonymous said...

ربنا يديم اخوتكم دى يا رب

هاني جابر said...

بسم الله ما شاء الله
ربنا يديم عليكم اخوتكم ويحفظها
ويظللكم تحت عرشه يوم القيامة

الزهراء said...

:)

يعني الحاجات دي حصلت بجد؟ :)

انا كنت فاكراها قصه انتي كاتباها

ومين اللي نزل الحلقة

بحب الحق صح؟

ممممم

معلش اول مرة اجي هنا

متخلبطة شوية :$
-------------------------
انا متفقة معاكي فعلا في نقطة ان الواحد بيخد انطباع كدا عن اي حد اول ما يشوفه بيكون غلط اوي

وانا فعلا من النوع داا :(((

يعني ناس كتير ممكن متتعاملش معايا

ممكن توصل لدرجة انها تكرهني
:(((((

او انهم يفهموا انهم مش نزلين لي من زور زي مانتي قولتي علي صحبتك :)

فا هيا بتكون فعلا مشكله ان الواحد يبقي هادي كتير او ساكت ديما لان الناس بتفهم ان اللي مش بيتكلم دا مش عايز يتكلم معاهم :((((

بس المهم انهم بيعرفوا الحقيقة بعد كدا

الحقيقة المرةةة

هههههههه

:)

عمر أفندى و أبووه said...



انا اول مرة اخش المدونة دى...و اتبسطت قوى لما دخلت...موش علشان المدونة حلوة لا لا سمح الله ...علشان انا للقيت نفسى الزائر رقم 555
يعنى انا نمرة 555
جولدن نمبر

و لو هتسالينى على البوست ده هقولك و بالفم المليان
(انا موش فاهم اى حاجة و لا عارف اجمع اى حاجة )
بس من التعليقات لقيت الناس مبسوطة فا مبروك مقدرش اقول غير كده

بحب الحرية said...

:lol:
:lol:
:lol:

مش ممكن ..
بحب الحق ..إدخلي شوفي محدش فاهم حاجة
أنا هموووت من الضحك

أنا نفسي جمعت بالعافيه
:lol:

رضوى said...

اخى اسلام الرفاعى

شرفتمونا بزيارتكم

........................

حبيبى بالله المستعان

ربنا يكرمك يارب بجد بتبسط بوجودك معانا

.................

اخى الكريم بن توفيق

فعلا لذيذ انها تبدأ بخناقة كدا

وخصوصا ما بحب الحرية :)

رضوى said...

ياسمين

نورتينا بزيارتك

ويارب نشوفك دايما

فعلا الصداقة دى مش تتعوض

...................ز

ابو مفراح

حضرتك نورتنا

هى الحكاية انى بوصف اول موقف فى علاقتى انا وتوأمتى اللى عامله معاها المدونة

هو مكنش موقف ظريف يعنى

بس كده

رضوى said...

بحب الحرية

بلاش قر يا اوشى

خلينا حلوين كدا عشان اكمل

:):)

اللهم امين وربنا يجمعنا على خير قريييييييبا

بس انتى بجد ساكته اوى اوى يعنى

رضوى said...

اخى غير معروف

اللهم امين :)

......................

اخى هانى جابر

حضرتك نورتنا بزياتكم

اللهم امين

ويارب يكون الاسلوب عجبكم

.......................
حبيبتى الزهراء

اه انا اللى كاتبها

وحصلت بجد

عارفة كل لما افتكرها ..اقول سبحان الله معقول بعد كده نكون كل الصداقة دى

نورتى بجد فى اول مرة تيجى فيها

ويارب نشوفك دايما

......................

اخى الكريم ابو عمر

كنت لسه فى مدونة حضرنك من يومين

ماشاء الله تبارك الله رائعة جدا

حضرتك شرفتنا بزيارتك

ومعلش على اللخبطة دى

بس هو الموقف كان يضحك يعنى

:):)

رضوى said...

بحب الحرية

انتى كمان جمعتى بالعافية

امال لو مش كنتى فضلتى مسكاها لى كام سنة

كنتى عملتى ايه ؟؟؟

بحب الحرية said...

هههههههههههه

ههههههههههههههههههه

لا لالالا ..ماتفهميش غلط ..

أنا إفتكرت الموقف كويس
بس برده تنحت شويه عبال مافهمته منك


بس إللي مش فاكراه إني قعدت أذلك بيه كتير كدا ..
ههههههههههههههههه

ربنا يكرمك يا حبي

نـــــــور said...

حاولت افهم مافيش!!

هوا في ايه؟

بحب الحرية said...

إيه يا نور ..عيب عليك ..
قولي كلام غير دا يا دوك
:D

elkhyana said...

سعيد بمرورى على مدونتنك واتمنى لكى التوفيق