Monday, September 8, 2008

موووول


تخيلوا كده معايا..

بقالنا 20 يوم بنذاكر فارما مثلا وخلاص بقى امتحنا وخلصنا

نطلع كلنا نخرج ...نروح فين؟؟

مووووووووول عشان الدنيا حر

فى المول وانتى ماشية ما صحباتك تتفرجى على المحلات

دى حلوة ودا شيك ودا هيليق على مش عارفة ايه عندك

مش تنسى تقولى دعاء السوق

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو حى لا يموت بيده الخير وهو على كل شئ قدير

ولو بقى افتكرتى شوية تسبيح او تهليل هينطبق عليكى الحديث ده

قال رسول الله صلى الله علية وسلم(عبادة فى الهرج والفتن كهجرة الى)

مرة واحنا ماشيين فى سوق ..لقيت راجل بيقول بصوت عالى الله اكبر...سبحان الله

استغربت منه جدا ...ما اللى عايز يستغفر ما مع نفسه

لما كبرت بقى عرفت حديث جميل اوى

فان ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي وان ذكرني في ملئ ذكرته في ملئ خير منهم. حديث متفق عليه

(طبعا الكلام ده للشباب بس)

انا حبيت اتكلم عن موضوع المولات...عشان فى ناس كل اسبوع لالالالازم يروحوا سيتى ستارز(بكرهه)

مش بقول مش نروح...لكن حتى لا يكون وبالا علينا
...............................................

بنسمع الحوارات دى كتير

احمممممد ...قوم من على الكمبيوتر وانزل هات العيش

ساااااااارة ..وانتى جاية هاتى معاكى كيسين ملح


وبما اننا اوقات بننزل متتضريين...وهى كلها 10 دقايق

فافتكروا برضو دعاء السوق

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو حى لا يموت بيده الخير وهو على كل شئ قدير
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اوقات كتير بروح مول وانا مش عايزة ...قهر بقى :)
فالواحد بدل ما يقعد يشغل نفسه ووقت يضيع ...يسبح ويذكر الله

10 comments:

حسن حنفى said...

جزاكم الله خيرا

وان شاء الله حضرتك تنالي الثواب

Anonymous said...

السلام عليكم
رمضان كريم يا دكتورة ويلا بقى معلش الواحد ساعات بيضطر انه يعمل حاجات كده مش على مزاجه معلش هى دى الحياة مش دي مدونة دروب الحياة برده ههههههه

المهم جزاكم الله خيرا على التذكرة بالحديث والدعاء ذو الأجر العظيم
دعاء دخول السوق
"من قال لا إال الا الله وجده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شيء قدير كتب الله له الف الف حسنة ومحا عنه الف الف خطيئة ورفعه الف الف درجة "

شفتوا يا جماعة مش"عبادة فى الهرج كهجرة ال"

جزاكى الله خيرا يا دكتورة يلا سلام

FloNa said...

جميل اوي بجد حضرتك فكرتينا بمعنى رائع

والله الواحد ببقى في المول متضرر من الهيئات والاشكال اللي بشوفها

ففكرة الذكر والدعاء دي جميلة اوي فعلا

رضوى said...

باشمهندس حسن

جزانا الله واياكم باذن الله

اشكر لك المتابعة

رضوى said...

د.جمعاوى

الله اكرم:)

جزانا الله واياكم

جميل اوى نص الحديث ...انا كنت عارفة المعنى بس معرفتش اجيب النص

عارفين الواحد لو اخد نية انه ينزل يشترى حاجة او يدخل محل بس عشان يقول الدعاء ده بس

كان كفاية :)

شكرا على المتابعة يا دكتور

رضوى said...

ايه يا فلونا !!

حضرتك ايه بس ؟؟لما اشوفك:)

فعلا ...اوقات بحس الواحد بينزل المول ياخد ذنوب ويرجع ...او على الاقل بينشغل

ربنا يوفقنا ونفتكر دايما نقوله

هـمـــــــــــسة said...

حلو اوى فكرة البوست يارضوى
والواحد بكده ياخد حسنات بدل الحاجات اللى بنشوفها فى المولات دى

جزاكى الله كل خير ياقمر
ربنا يبارك فيكى

وانتى وحشتينى خالص طمنينى عليكى يارب تكونى بألف خير

سلام ياقمر

SMA said...

بصراحة مدونة جميلة ورقيقة

.....
وبالنسبة لموضوع المول ده فهو المفروض تأخذي عليه أعلى سكوور عشان أذكار السوق خاصة مش كتير بيقولها ومنهم أنا بأنسى أقولها كتير.. فيارب يذكرني بيها وأنا رايحة

.....
فجزاكي الله خيراً كثيراً ويارب في ميزان حسناتك إن شاء الله

* * * *
على العموم أنا جديدة في عالم التدوين فيا ريت تزوريني ولو عندك نصيحة أوتعليق معين بخصوص مدونتي قوليهالي بدون أي حواجز ويا ريت نكون أصحاب على الخير إن شاء الله

SMA said...

ياسلام ياسلام

* * * *
أنا قعدت أدوَّر في المدونة بتاعتي وأقول هو النور ده جي منين ياترى؟! وأدوَّر وأدوَّر لحد ما لقيت إسم منور وكلمات منورة وأخيراً عرفت النور ده جيه منين وأكيد إنت كمان عرفتي صح؟ّ :)

* * * *
وكويس إن إنت مابتدخليش النت كتير في رمضان عشان رمضان شهر عبادة وفرصة ما بتتعوضش وأنا كمان هاعتكف في العشر الأواخر من رمضان وهادخل يوم 27 فقط أجمعلكم أدعية عشان ندعي بيها كلنا وربنا يتقبل إن شاء الله

* * * *
يا ترى الباي طلعت معاكي إزاي؟ طلعت باي ولا جودباي؟ يارب تكون طلعت معاكي كويسة

* * * *
بالفعل كلامك مقنع بخصوص العمر والمفاجأة بقى إني أنا عارفة إن ماحدش هيجرؤ يجاوب على السؤال ده إلا حد في متوسط السن ده أو أصغر زيك كده.. هاها :)

* * * *
ويارب مايحرمنيش من زيارتك لي تاني وثالث ورابع و..... إلى مالا نهاية

SMA said...

ما شاء الله مدونتك من المدونات النادرة في جمالها وما شاء الله عليكي مرتباها ومنظماها وكاتبة فيها مواضيع جميلة وضايفة صور توضيحية وكل حاجة شكلك عاملة مشروع رمضاني جميل إنت كمان
أنا إستفدت من مدونتك جداً وربنا يباركلك فيها ويطول من عمرها آمين

بالمناسبة أنا ضفت مدونتك عندي زي ما إتفقنا وأيوه الإيميل بتاعي www.sma.net@gmail.com إيميل صحيح
وبدخل عليه

وإن شاء الله ربنا يجمعنا على البر دايماً وكل سنة وإنت طيبة....أختك في الله سما