Tuesday, July 10, 2007

!!داري على شمعتك تقييد

داري على شمعتك تقييد" هو أحد الأمثال المصرية الشائعة التي يؤمن بها الكثيرين ..حتى أصبحت المدراه و المصلحه
!!هي أحد الخصائص المميزة للشعب المصري حاليا
أنا أؤمن بحديث النبوي الشريف "إستعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان ..لكن ماذا عن كتم العلم ؟
!!أنا طالبة جامعيه ..أقضي معظم واقات الصباح في كليتي ..وبين زملائي ..وحدث ولا حرج
كله بيفهم في خباثة .. وبيزبط حاله وبيمشي مشي المصلحة ..تشرحلي أشرحلك ..تاخد كورس معايا أعرفك
!!غير كدا معرفكش .. وبيداري وبيخبي ..لحد إني أصبحت أعتقد إنهم بيذاكروا على أضواء الشموع تحت السرير
..ونادرا ما نجد الطالب ذو النفسية السويه المعاون لزملاؤه

لماذا لم يداري هؤلاء على شموعهم .. ؟

ففي كل حضارة وفي كل ثورة معلوماتيه نجد من يقودها أعلام من الفكر ..وهي نتاج تجمع وإتحادات جهودهم ,,
فإذا ألقينا الضوء على الحضارة الإسلامية سنرى إتحادات جهود العلماء المسلمين ليتكروا لنا أروع الدرر في مجالات العلوم المختلفة ..فهاهو شيخ الإسلام بن تيمية وتلميذه ابن القيم الجوزية في علوم الفقه والإمام البخاري وتلميذه مسلم في الحديث الشريف ..
الشيخ الرئيس ابن سينا .. يتلقى الطب من علوم أساتذته ابى منصور القمرى ، وابى سهل الجرجانى ويفوقهما
علما وبراعة .. وفي مجال الإكتشافات الحديثة والمخترعات نجد الكثير والكثير ممن أوجدوا وأنجزوا كاكتشاف العالمان واطسون وكريغلحامض الوراثة..أهم ما يقوم عليه مجال الكمياء الحيوية .. و"ستانلي بونس" و "مارتن فلايشمان" في تحقيق الاندماج النووي البارد
!!والمخترعان الاخوان دافيد وكريس بايني اللذان نجحا في تقديم مصباح كهربئي غير قابل للكسر

أما عن ما وجته أخيرا علاج جديد تم التوصل إليه للقضاء على فيروس الالتهاب الكبدي الوبائي سي..وهو مستوحي من الطب النبوي الشريف والبحث مازال في طور التجربة ويحتاج إلى بعض الدراسات للتأكد من الحقائق.صاحبا هذا الاكتشاف هما
.... العالمان المسلمان د. محمود إسماعيل، ود. سعد الصاعدي، اللذان قدما بحثين يؤكدان حقيقة هذا العلاج
...!طيب ما الإختراعات والإكتشافات حلوة وجمليه وبتكون تضافر لجهود أكثر من عالم

إذن أين تكمن المشكلة ..؟
أعتقد أنا ما حل بنا من فقد روح التعاون العلمي والدراسي .. هو مكتسب تربوي ثقافي خاطىء..
نابع من تنشأه معتقدات خاطئه .. بعيده عن تعاليم الإسلام الذي حث على التعاون ..وعن ثقافة أمجاد الإسلام الذي قدمت للبشرية
من العلوم والفنون ماقدمت ..بالإضافه إلى مانسير عليه من منظومة تعليمة فاشله ..نفتقد فيها تنمية قدرات التواصل المعرفي الجماعي..

وخلينا قاعدين بندراي نداري ..إلى أن أصابنا إختناق من غاز ثاني أكسيد الكربون و أضلمت شموعنا ..حتى أصبحنا في ذيل القافلة

16 comments:

مسـتنـية الفـرج said...

حبيبتي القصه ترجع الي اختراع اسمه
الزماله والالفه التي نسميها نحن صحبية
كمان صدقا ومن واقع التجربة
تجربك طحونة الحياة علي التغافل عن كثير مما تتمنين الا تفقديه ابدا
كمان ان قلة البركه في هذا الزمان سمة معلومة

رضوى said...

مممممممممم

تدوينة جميلة ...فغلا دا واقع مؤلم

بس انا دايما بقول ...انا موجودة ومضايقة من الوضع ده ..وانتٍ مضايقة

وفى غيرنا كتيييير ...باذن الله هنلاقى نقطة تلاقى وكل الجهود تتجمع والحال يتغير

تسلم ايديك

ياسر سليم said...

والله هو موضوع الكتمان والمذاكره فى الدرا ده بيرجع للشخصية

انا عن نفسي لما كنت بذاكر كنت زى ما تقولى كده اقول فى ميكروفون انى بذاكر وذاكرت كذا وكذا

واذا كان معايا ورق كويس عمرى ما كنت ابخل عليه لحد

وكان فى اصحاب ليا كتير كده برضه

لكن برضه كان فى شخصيات أعوذ بالله

Mai_Jeneen said...

بيحصل يا بنتي و بنشوفه

خصوصا لما تبقي زيك اختك كدة في كلية من اللي بيقولوا عليها كليات القمة اليويمن دول ... شوفوا بقى نسبة الموضوع ده بتبقى قد ايه

بس بصراحة اتعودت اطنش

لأن أكيد اللي بتعمل معايا كدة مش بتحبني كدة في الله

يبقى خلاص مفيش داعي ازعل عليها و خلي علاقتنا زمالة و بس كدة مادام انتي عايزة كدة


حاقولك على حاجة

انا عندي واحد صاحب اخويا كان بيحب يذاكر بالليل و يطبق و كدة
فكان بيحط بطانية على شباك الاوضة
عشان لو حد من اصحابه كان معدي من ادام بيتهم و لا حد من الجيران بص و لا حاجة مايشوفش نور الاوضة متقاد و يفتكر ان الولد نايم بقى

و ماما حكتلي انها في مرة في الكلية كانوا واقفين كلهم و بيتكلموا على حاجة في مادة و بعدين بيسألوا بنت زميلتهم على حاجة راحت قيلالهم بصراحة كدة معلش يا جماعة اصل ده مجهودي و انا دورت في المكتبة
يعني مش حتقول المعلومة اللي عرفتها لحد ... لمجرد ان هي اللي دورت

حسستني انها حتقولهم اسرار القنبلة الذرية
ما الكلام موجود في الكتب يعني و اللي حيدور حيلاقيه !!! لزومه ايه يعني ؟؟

و في نفس الوقت شفت النموذج اللي على العكس تماما

لما واحدة مثلاً تقعد تشرحلي في التليفون أكتر من ساعة و تعطل نفسها عشان السكشن بتاعي عنده امتحان و هي مالهاش علاقة خالص بالموضوع ده

أو واحدة تقعد بعد الكلية وقت مش عارفة قد ايه عشان تعلمني حاجة و ممكن أكون انا اللي مش طالبة و هية اللي بتتطوع بده من نفسها

أو واحدة تتصل بية في الايام اللي قبل الامتحانات اللي واحد يعني مش عايز ينزل و لا يكلم حد عشان جابت ورق بيقولوا ان الدكتور بيجيب منه فكان لازم تقولي و تجيبهولي

بصراحة الفرق بيبان قوي

و بتحسي قوي لما واحدة كدة تعمل حلو في الامتحان كأن انا اللي نجحت بالظبط
و لما انا انجح تحسسك كأن هية اللي نجحت

و لو لا قدر الله أنا نتيجتي مش حلوة قوي و هية جايبة امتياز حتى المح نبرة الحزن في صوتها و هية بتحاول تداريها عني عشان تواسيني و مازعلش

معلش انا عارفة رغيت كتير :D

نـــــــور said...

معلش يا حبيبتي ، عارفة انك شايفة من الموضوع دا كتير

في كل الكليات والشغل .. ربنا يرحمنا بقى..

عموما بصى للنص الكويس.. في ناس كتير مش كدا

تحياتي ،،

خطــاب said...

ما شاء الله

مقال رائع

محمد أسامة رسلان said...

العمل الجماعي أو الـteam work يأتي دون شك بثمار أكثر وأقيم وأشد تأثيراً من العمل الفردي
وسبب رئيس لتراجع أي عمل هو غلبة النزعة الفردية عليه ، وهذا ما تؤكده كل دراسات علم الإدارة

لكن رغم هذا تظل هناك شخصيات وطبائع غير قادرة على التأقلم مع العمل الجماعي ، هي قد تؤتي نجاحاً لكنها ستظل إستثناء عن القاعدة الأصلية بالأعلى

بارك الله فيكم

كش ملك said...

مش عارف

بمكن اللى وصلنا لكدة هو ان الناس فعلا بتبحث عن المصلحة .. يعنى انا مثلا عندى واحد صحبى ميعرفنيش الا وقت الامتحانات وممكن لو شافنى فى الجامعة قبلها ميكلمنيش..

بس تعرفىى انا بشوف الحجات دى عادى


يعنى عادى مش بدارى .. بس برضة انا مش بقف ضد اللى بيدارى .. يمكن شاف حجات خلته كدة ..

المهم انا اسف انى طولت ويارب اكون عرفت اوصل فكرتى


جزاكى الله خير .. وفعلا كلام جميل اوى

بحب الحرية said...

مستنية الفرج

شكرا ..نورت المدونة ..
الحقيقه أنا مش فاهمة قصدك من الكلام
:D

بحب الحق..

دا أملنا كلنا .. يلا إيدي في إيدك
:)

تسلمي يا غاليه

استاذ ياسر

ربنا يكرم حضرتك ..
هوا فعلا الموضوع راجع للشخصيه ..والشخصيه دي بيأثر فيها عوامل البيئه المحيطة ..
وإذا كنت حضرتك وأصحابك 100 فالتانيين 1000 للأسف ..

أسعدتي زياتك ..جزاك الله خيرا

بحب الحرية said...

عليه وعايزة أفهم

ماشاء الله عليك ..كوول دا رغي ..
أمال لو كنت كبيرة وفاهمة كنت هتقولي إيه :LoL:

إممم ..بالنسبة لموفقك منهم ..
هو طبعا أسلم حاجه علشان مايحصلكيش حاجه إنك تطنشي ..
لكن وآخرته إيه ..بقينا ذيل القافله !!

بصراحة النماذج السلبيه إللي حكتيها
ضحكتني مووت ..فعلا الهم المضحك المبكي

النماذج الإيجابيه
ناس راائعه جدااا ماشاءالله
سويه النفسيه
لو فعلا كلنا كنا كدا ..مكنش دا هيبقى حالنا

الله المستعان

وشكرا كتير ..أسعدتني زيارتك



تحياتي يا نور
هنبص للنص الكويس ..بس عايزين النص التاني يتغير برده :)

بحب الحرية said...

أستاذ خطاب

شكرا ..ربنا يكرم حضرتك

باشمهندش محمد شمس الدين

كلام حضرتك في الجوول ..
جزاكم الله خيرا

وأسعدني كثيرا تعليقك
:)

أستاذ محمد

أيوااا ..وصلت الفكرة
ربنا يكرمك ..

لكن أيضا مازلت أنادي وهنادي دائما ..
بخلق روح التعاون وخاصه العلمي

:)

وجزاما وإياكم خيرا

بن توفيق said...

اولا هى الفكرة بتاعت التدوينة رائعة
والمدخل بتاعها اروع

رايى فى موضوع التدوينة اظن ان الناس غطته فى التعليقات

لكن هقول .. انا دلوقتى بقت تخاف
وده اللى بيخليهم يداروا ويخبوا

بداية تدوينية موفقه اختنا .. :)

بحب الحرية said...

أخ بن توفيق

أخيرا ..
كنت في إنتظار تعليقك

ربنا يكرم حضرتك

الناس بتخاف فعلا ,,
بتخاف من كل حاجه ..
بتخاف تمسك المصحف في إديها حتى !

الله المستعان

شكرااا ..وأتمنى دوام الزيارة

Amr Magdi said...

أعتقد إن كلامك صحيح في بعض الدفعات
وفيه دفعات تاني لأ ، بتحب بعضها وتفيد بعضها

وفي الآخر الموضوع يرجع أيضا للأصدقاء اللي حول الإنسان وكيف يختارهم


نصيحة شخصية: أعطي كل الناس، سواء هم أعطوك أم لم يعطوك

لو أعطيتي الناس ستجدي من يعطيك

بحب الحرية said...

د.عمرو

ربنا يكرمك ..

هو أكيد في دفعات بتكون بيغلب عليها
طابع معين ..لكن غالبا في كل دفعه هنلاقي الصنفين

وشكرااا جدااا على نصيحة حضرتك

:)
أسعدني كثيرا تعقيبك وأتمنى دوام الزيارة

7amza said...

هو بس في حديث بيقول : استعينوا على قضاء حواءجكم بالكتمان

مش معنى كده اني مساعدش حد مثلا في المذاكرة واروح اشرحله لو هقدر واقوله الورق الكويس لأن في حديث تاني بيقول : صنائع المعروف تقي مصارع السوء

لكن الكتمان اللي اقصده هو مش انك مثلا رايح تشتري عربية متقعدش قبليها بشهر تقعد تقول انا رايح اشتري عربيه عشان ان شاء الله هتاخد عين محصلتش وممكن متعرفش تشتريها -- ولما تبقى تشتري العربية تبقى تقول للدنيا كلها براحتك


على العموم هي مسألة نسبية تماما ترجع لشخصية الواحد


بس بوست رائع ماشاء الله