Wednesday, August 20, 2008

عايزة ادخل جوه حلة الضغط...المسماه بريستو



.اى نعم انا مقتنعة انى مختلفة عن باقى الناس...فى التفكير فى بعض الامور...او فى الاحاسيس ...شوية فى الافعال
بس مش عارفة الاختلاف ده للأحسن ولا؟؟

ونفسى اعرف بجد

هحكيلكو على موقف حصلى

امتحان الميكرو...البكتريا ...كان امتحان بشع بالنسبة ليا ...رجعت البيت مكلمتش حد لمدة 5 ساعات:(

وكان عندى الشفوى بعده بيومين...

قعدت اعيط وكنت متأثرة اوى...والدنيا كلها كلمتنى

تانى يوم ...قلت مش هذاكر بكتريا وهبدأ المادة اللى بعدها

الساعة 11 ...اذا بى اكتشف مسد كول من صاحبتى

اخخخ ...فى ايه يا دودو؟؟...اتصلت بيها

انتى فيييييين ؟؟احنا هندخل اللجنة خلااااص
لجنة ايه ؟؟
لجنة الشفوى
شفوى ايه هو مش بكرة؟؟
لالالا انتى معرفتيش انهم غيروا المواعيد بعد الامتحان(أصل حضرتى اخدت فى وشى بعد الامتحان ومشيت صاروخ)
طيب طيب انا جاية

(وسبحان الله كان يوميها عزاء احد رؤساء الوزرا ء الاسبقين...والريس كان جاى الجامع اللى جمب بيتنا...وقافلين شارعين تقريبا)

رحت قلت لماما ....وشها اصفر وجاب كل الألوان....يلا بسرعة انزلى . ...كلى دى عشان تركزى.....خدى تاكسى

وانا بقى انشكحت على الأخر...سعادة غريبة ...لبست واخدت ورق الشفوى اللى حضرتى مكنتش راجعته ونزلت

ماشية بالراحة ولا اكن عندى امتحان...

دخلت الكلية ...الناس كلها خلصت ومروحه وبيسألو بعض كل واحد اتسأل ايه؟؟.....عاااااادى ولا انا هنا

طلعت لقيت صاحبتى نازلة....عملتى ايه ؟؟
يعنى بتسأل فى كل حاجة ...انتى لجنة 54

دورت على اللجنة...وقفت قدامها اقرأ اى كلام (تحصيل حاصل)...

لقيت بنت تانية...اتسألتى ايه يا نورا؟؟....فى كذا وكذا وسبحان الله كنت مجمعة الجزء ده كويس

دخلت للدكتورة مبتسمة جدا(مش عارفة ايه العادة دى )...قالتلى ايوة كده انا بحب المبتسمين مش اللى داخلين مرعوبين منى

وسبحان الله سألتنى فى اللى كنت براجعه...جاوبته حلو

لا وكمان بقى قعدت اناقشها فى حاجات انا معترضة عليها كأدوية يعنى

خلصت ونزلت...وانا مروحة بقى لقيت الريس وصلJ
وخلونى امشى من شوارع ورااااا

المهم ....اللى اقصده بقى انى اكتشفت فى نفسى انى بحب اوى اكون ورايا ميت حاجة اعملها .

بحب اوى انى اكون تحت ضغط ....(زى موقف الامتحان ده)

بل بالعكس....بيجيلى اكتئاب لما بيبقى ورايا حاجات قليلة او مش لاقية حاجة اعملها

فى المذاكرة....بحب اذاكر الحاجات الجديدة ...مش عارفة ببقى عايزة اصعب على نفسى يعنى ولا ايه ؟؟

فى البيت ...بحب اوى انى اقلب البيت كله واوضبه تانى ...واجمع كل حاجة مع بعضها

(اختى بتضحك عليا لما بتلاقينى اقعد اجمع كل طقم معالق لوحده مثلا ..وتتريق:.يا بنتى ما كلهم بناكل بيهم )

تفتكروا ايه الحكاية دى ؟؟

هل ده اختلاف كويس ولا ؟؟؟

.......................................................................................................

اخر حاجة ؟؟

رباب(صاحبتى اوى )لما كلمتنى بعد امتحان البكتريا...قعدت اقولها ...انا هشيلهااااااااااااا

قالتلى كلمة حلوة اوى ....اصبرى ولا تجزعى واستنى شوفى ربنا مخبيلك ايه ؟؟

وسبحان الله ...جه امتحان الشفوى حلو اوى

مع ان باقى البنات اللى امتحنوا اليوم اللى بعديها دخلوا لدكتور ما يعلم بيه الا ربنا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوجبت فى الاخر جيد جداJ

7 comments:

Anonymous said...

اولا مبروك اوى على جيد جدا وان شاء الله تستمرى فى النجاح والتفوق . ثانى حاجة موضوع الضغط حلو اوى ان الواحد يشتغل تحت ضغط ويمكن انا حياتى معظمها كانت تحت ضغط بس تعالى نشوف الجانب الأخر . ضغط يبقى لازم تنجزى كل حاجة فى وقتها ول حاجة وقعت فى النص تبقى مصيبة لانها هتأثر عليكى بالتفكير والتفكير لوحدة مشكلة لانه هيأثر على باقة الحجات اللى المفروض يتم انجازها فى وقتها ويسلام لو طلعلك حاجات تانية انتى مش حطاها فى الاعتبار والواحد لما يكون تحت ضغط يعنى وقته كله مليان .. يعنى لو حاجة مهمة ظهرت وهو مش حطتها فى الحسبان اصبحت مصيبة .. قلق .. توتر.. صداع ... عياط ... عد انجاز شئ .. وفى الأخر ندم .. وتهور .. وسلبية







فليه نعمل حاجة زى دى واحنا ممكن نشتغل من غير وجع دماغ عن طريق الهدوء وترتيب الأولويات والامور.




ربنا معاكى وانا اسف انى طولت ودى نصيحة واحد جرب قبل كدة يشتغل تحت ضغط



ربنا يوفقك ويعينك على كليه طب



محمد من كش ملك

رضوى said...

الله يبارك فى حضرتك

فعلا انا بكون مضايقة انى مش لاقية حاجة اعملها...او ان كل حاجة ماشية بهدوء

بس مفكرتش فى الموضوع من الناحية دى قبل كده
.........انى ممكن اخسر اكتر منى اكسب

اوقات بقول لنفسى الموضوع حكاية اكشن فى الحياة

واوقات بحس انه تحدى مع نفسى ...انى اخلص مراجعة المنهج فى اقل من الفترة اللى الدكتور حاطاها

ربنا يستر من حكاية حب الضغط ده عشان بيخلينى مش عارفة اعيش حياتى طبيعية

بس هفتكر دايما تجربة حضرتك واحاول اضبط نفسى

3araby said...

مبروووك على الجيد جداً وعقبال الامتياز فى جميع المواد .

بالنسبة للعمل تحت ضغط هو فيه ميزة وعيب فى نفس الوقت الميزة ان الواحد بيركز جامد جداً وبيكون حاسس بمسئولية عليه كبيرة لذلك لما بينجح فى انجاز العمل او فى الامتحان بيفرح جداً جداً ... أما بالنسبة للعيب انه بيخلى الواحد تحت ضغط عصبي كبير جداً ولا يحتمل اى كلام وده ممكن ينعكس سلباً على اداؤه للعمل .
عن نفسي انا افضل كل شئ يتعمل فى وقته عشان منزنقش نفسنا , بس الحقيقة التمنى شئ والواقع شئ تانى انا زي حضرتك تماماً أحب الراحة عن العمل القليل لكن أعشق ضغط الشغل والمذاكرة وكمان الامتحانات الصعبة كنت احبها اكتر من السهلة .

بالنسبة لموضوع المواكب فده شئ اصبح قدرى لذلك انا يوم ما اعرف ان الحكومة احد ممثليها فى مكان باخد يا المترو أو اى طريق تانى غير طريق الموكب أو ألغى مشوارى .. هذا قدرنا ان تكون مصر بلد المواكب يتقفل المرور قبل الموكب بساعتين ويتفتح بعد مروره بساعة .

بوست جميل جداً ومبروووك

رضوى said...

الله يبارك فى حضرتك:)
الحمد لله

شكرا جدا جدا على التعليق ..فادنى كتير
بالنسبة للسلب فى الموضوع ..انى بقابل النقض بصورةسيئة

لازم تريحى نفسك
الحياة مش كلها كده
لازم تتعاملى مع الناس اكتر

اوقات بقول ان تعاملى مع الأمور مختلف حاجة مش وحشة اوى
بس مش عارفة

جزاكم الله خيرا على التعليق

هـمـــــــــــسة said...

رضوى حبيبتى بوست يجنن على فكرة اسلوبك سلسل جدا وبيوصل للقلب بسرعة وتعرفى انتى بتفكرينى بنفسى لما بكون متدايقة لما اكون عندى فراغ ومش لاقية اى حاجة اعملها وسنة تالتة دى كانت سنة ياربى والحمد لله انها عدت احنا كنا فى صراع مع الزمن والواحد فعلا اتحط تحت ضغط كبير جدااااااااااااااااا
وانا للاسف بنجز تحت ضغط بس بكره ده جدا لانى نفسيا بتعب جامد وببقى مش عايزة اتكلم مع حد ومش بقدر انام وبكون مرتاحة اكتر لما بزاكر كل شئ فى وقته بس مش عارفة ليه فى تالتة ماكنتش ملتزمة اوى بمزاكرة كل شئ بيومه بس الحمد لله ان ربنا عداها على خير ومبروك تقديرك فى الميكرو ويارب دايما متفوقة

أفكارى said...

هو انا بصراحة مش عارف افسر الموضوع دة

بس هو اكيد ميزة مش عيب

لانى مثلا لما ببقى مضغوط فى كذا حاجة بفضل احسب امتى هيخلص الضغط دة ويمكن لو واجهت ضغوط كتير اتعب نفسياً

واقول ياريتنى قوى واقدر استحمل

ومعنى كدة اننا ساعات بنحتاج انفس من نوع خاص لتحمل المتاعب ومادام موجودة عند حضرتك ... تبقى نعمة تسحتق التقدير

والله اعلم

بحب الحرية said...

السلام عليكم ورحمة الله

حلوووووووووووة يا رورو
دخليني معاااك

بجد المفروض دا يكون حال المسلم
على طول بيكون وقته مزدحم بالأعمال
فالنفسك إن لم تشغلها بالطاعة شغلتك بالمعصية
وإغتنمي فراغك وصحتك وشبابك
ربنا يكرمك ياحبي

بس أهم حاجة إنكوني مبسوطة ومتربة لوقتك ومحدده هدفك والأعمال المنشودة

سدد الله خطاك وجعلك ذخرا للإسلام