Tuesday, August 19, 2008

اعمل ايه يابا ...الطب فى بلادى بقى خراااابة


ده مقال نثرى رااااااائع لصديقتى الرائعة Dr of feeling بتتكلم فيه عن حلمها فى دخول كلية الطب وعن الطب فى بلدنا ...وله جزء تانى راااائع هو كمان


هسيبكم تستمتعوا


أعمل إيه يابا...والطب في بلادي خرابه"



زمان وأنا صغير..كنت بقول يارب أدخل كلية الطب..

يارب يارب أبقى دكتور...وأفتح عيادة كده يتكتب فيها سطور وسطور..

وألبس بالطو أبيض وأملاه عطور...وأمشي كده في الشارع يركع ليا الحنطور..

وأمسك مقص ومشرط وألبس سماعه قال إيه دكتور...وخلق ربنا يضربوا تعظيم سلام للباشا الدكتور...

قعدت أذاكر وقلت ياواد لازم تبقى شطور...وتجيب مجموع عالي تدخل بيه طب ده العلم نور..

سنين تفوت وتفوت مافيش في دماغي غير"هو أنا هبقى دكتور؟"...وأخاف وأعيط لو حسيت بأي قصور..

واكتئاب بعيد عنك يارب ارحمني ودخلني كلية النور..ونسيت نفسي لا خروج ولا فسح ولا حتى كليب يخليني واد فرفور...

ويا عيني نظري راح ولسه الطب فاضلله بحور وبحور..بس معلش كله يهون مدام هبقى دكتور..

وفجأة لقيت نفسي في معمة ثانوية عامة والطب ماعدلوش غير شهور..قلت ياواد شد حيلك اهه هتبقى دكتور..

وإيمان وتقوى لأنه كله بإيد الغفور..وحالة طوارئ في البيت الواد عايز طب مش هندسة بترول....

والجيران تعاطفوا معايا ومعتش بسمع صوت البت بدور..ومدرسيين يشجعوا عايزيين ولادنا دكاتره من غير فزيتا تقسم ظهور...

وخلاص دخلت اللجنة وخايف أغلط يضيع مني حلم الدكتور..

جمدت قلبي وقلت ياواد اكتب سطور كيميا وفيزيا ماتخافش ده انت شطور...

خلصت امتحاناتي وعشت قلق النتيجة ولقب الدكتور...وصلاة ودعاء يارب ده أنا عبدك المكسور...

وطلعت النتيجة وكان يوم عيد وسرور...جبت 98 وكنت طاير بيهم زي النسور...وخلاص ياجماعة تقريبا بقيت دكتور..

والحمد لله اتحقق أملي اللي بقاله سنين منطور...

ويلا بقى أما نشوف طلبة الطب شكلهم زي أي دكتور..

والطب فعلا بينصح بزيت خالي الكولسترول..

دخلت الطب من الباب اللي جمب السور..وروحت للمدرج لقيت طلبة كتير بس الطب هيكفي دول ولا دول..

دورلك على مكان ياواد تقعد فيه خبط لزق قدام الدكتور..أهو لودخلت له شفوي يعرف إنك شطور..

بس مافيش مكان ولا حتى لحجمي الصغيور..هو أنا هقضي سبع سنين واقف كده على طول..

قلت معلش بكره تفرج ويزودوا المدرج كمان دور..خلينا بقى في شرح الدكتور..ومحاضرات وسكاشن بغياب وحضور..

قسمونا في السكشن بس لسه العدد مهول..قلت ياواد اصبر ده انت هتشرح بمشرط ولا جراح مشهور..

دخلت المشرحة وكنت خايف من الجثة زي البيبي الصغيور..لقيت مصر كلها جايه تشوف اللي ماقدرتش أشوفه ولا أطول..

قلت غريبة هو التكدس ده هيفضل على طول..ده الظاهر أيامي في الجامعة دي مش هتطول..

ماعلينا نشوف بقى مشكلة الطباشير والنور..بقينا في عصر الmultimedia بس الأصالة شئ مشكور..

والكهربا عماله تقطع مش عارف هو السد العالي مالوش أي دور..ياعم دي كماليات كفاية معاملتهم ليك كدكتور..

دكتور إيه دي معاملة يتكتب فيها سطور وسطور..

روح للشئون وانت هتعرف مين فينا الدكتور..يدوخوك السبع دوخات لحد ماترجع مشلول..

وتطبق الطب على نفسك وتعمل فيها دكتور..مش بقولك فعلا معاملة دكتور..

لأ انت بتفشر وبتفتري ع الناس دول..كفاية إن في الاخر بيبقى معاك شهادة دكتور..

تاني دكتور دي حتى شهادة ماينفعش بيها أبقى طور..لا بيها هشتغل ولا حتى أحضر في بلاد أشور..

ولو حصل وسافرت هبقى نملة جمب دكاتره عضلات وطول..وأبدأ من جديد هو العمر أنا عنه مسؤول

..معقول ياربي هو ده الطب في بلادي مصر بلد الحضارة والنور..

هيه دي مصر اللي كان بيجوها الغرب على الجمال والخيول..ده الظاهر المصريين أثر عليهم الفول..

ولا باين أنا اللي سرحت وخيالي وصل سابع دور..ماأنا كنت فاكر مصر زي ماسابها الأيوبي من قرون ودهور..

بس الظاهر شعبولا هو المنصور..والطب ده بقت موضة خلاص هتبور..

والله صعبان عليا نفسي والبلد،مش عارف أتكلم ولا أقف مسطول..

وقلبي بينزف دم ومش عارف مين المسؤول..

هقول إيه ولا إيه ده أنا جالي اكتئاب وبقولك هعمل فيه دكتور..


وهي دي بلادي يابا..الطب بقى فيها خرابة


طبيب ممزق

7 comments:

رضوى said...
This comment has been removed by the author.
رضوى said...

صديقتى العزيزة ::دكتورة المشاعر

تسلم ايديك

وشكرا ليكى بجد انك وافقتى انزله عندى

انتظروا الجزء التانى رااااااااائع

Anonymous said...

والله انا مش عارف اقول ايه .. ربنا يكون في عونك ..

والله ده مش زمن الدكاترة .. ده زمن الفلوس اللى خلت الواحد ملهوف


ربنا يعينك


محمد من كش ملك

رضوى said...

فعلا كلام حضرتك صح

بس برضو لسه فى أمل

انهرضة كنت فى المستشفى مع ماما ..كانت بتعمل منظار على القولون

المهم ماما دخلت ..وكان باقى اتنين

قعدوا يسألونى متعرفيش بيعملوا ايه ولا بيدوا بنج ولا لأ؟؟

المهم بعد كلام كتير

راحوا قايلين فى الاخر ...هما دكاتره وعارفيين شغلهم

الكلمة دى أثرت فيا اوووى..حسيت رغم القلق اللى هما فيه ...بس واثقين فى الدكتور :)

وافتكرت قد ايه انا خايفة اتعامل مع المرضى ؟؟خايفة اجرح حد من غير ما اقصد
او او او

وقلت سبحان الله مين اللى يخاف من مين ؟؟

بحب الحرية said...

إحنا إللي نخاف على الناس منك :D

حلوة يا دوك

يسلموو ..وفي إنتظار الجزء التاني

بحب الحرية said...

إحنا إللي نخاف على الناس منك :D

حلوة يا دوك

يسلموو ..وفي إنتظار الجزء التاني

رضوى said...

ليه بس كده؟؟

:(

ماشى هتروحى منى فين؟؟